Hipolit z Silsem w Rumunii. Projekt Erasmus+ ‘Ready for the next age’ zakończony!

W dniach 12-20 grudnia 2019 r. czterech uczniów naszej szkoły: Barbara Rybacka i Aleksander Ostenda z kl. 3TL oraz Oskar Staszewski i Maksymilian Samson z 3TI wzięli udział w projekcie Erasmus+ w Rumunii. Tematem przewodnim projektu był zdrowy styl życia, a każdy dzień projektu pełen był wrażeń i nowych doświadczeń. Oto, jak kolejno przedstawiały się poszczególne dni projektu:

Pierwszy dzień minął na grze miejskiej w grupach międzynarodowych oraz zajęciach integracyjnych polegających na zdobywaniu informacji o sobie na różne zabawne sposoby. W efekcie powstały portrety uczestników projektu, które na koniec można było zabrać w podróż powrotną do domu wraz z zapiskami nowych przyjaciół. Język angielski był w ciągłym użyciu i rozpoczęła się już na dobre integracja w grupach z młodymi ludźmi z Chorwacji, Litwy, Bułgarii, Rumunii i Grecji. Dzień zakończyła impreza integracyjna.

W drugim dniu zajęć w Balan uczestnicy za pomocą scenki teatralnej w grupach narodowych mieli przedstawić swój najgorszy i najlepszy dzień tygodnia. Kolejne zadanie związane było ze współpracą w ramach całej międzynarodowej drużyny: należało wymyślić sposób przejścia przez lawę z użyciem kart sukcesu oraz przedmiotów dających powietrze. Burza mózgów, entuzjazm i skupienie ❗ Wreszcie uczestnicy projektu zostali podzieleni na grupy, w ramach których w ciągu najbliższych dni ma powstać magazyn o zdrowym stylu życia z artykułami i grami stworzonymi przez członków grupy oraz filmik związany tematycznie z problemami zdrowia, ale z perspektywy roku 2050.  Atmosfera życzliwości i wzajemnego wsparcia bardzo pomagała przy realizacji niełatwych zadań! Na koniec odbył się pierwszy z wieczorów kulturalnych – wieczór grecki. Maks Samson wraz ze swoją drużyną najlepiej odpowiedział na pytania quizowe o tym kraju i odebrał nagrodę!

Dzień trzeci projektu Erasmus mijał na ułożeniu zdrowej diety na trzy kolejne dni tygodnia. W nowych grupach międzynarodowych uczniowie stworzyli i zaprezentowali swoje pomysły, które potem skomentował trener. Kolejne zajęcia nastąpiły po krótkiej rozgrzewce poprowadzonej przez uczestniczkę projektu z Rumunii: były to rozgrywki w badmintona. Drużyna, w której grał Olek Ostenda zdobyła trzecie miejsce ❗ Po południu młodzież przygotowywała magazyn oraz nagrania o zdrowym stylu życia. Na koniec dnia – wieczór chorwacki zakończony tańcami.

W czwarty dzień projektu: od samego rana miał miejsce aktywny wypoczynek. Uczniowie wybrali się na górską wyprawę pod okiem doświadczonych amatorów wspinaczki. Droga była dość stroma i trzeba było uważać, ale po dojściu na szczyt czekała nagroda: niesamowite widoki i cudna, rześka i słoneczna pogoda. Tam też uczniowie zostali podzieleni na grupy i odbyła się gra na orientację w terenie oraz konkurencje z łucznictwa. Popołudnie niemniej pełne wrażeń: do pokonania była ściana wspinaczkowa.I tu też pod okiem instruktorów nasi uczniowie próbowali swoich sił. Wieczór litewski przyniósł dużą dawkę wiedzy o kraju naszych sąsiadów.

Do południa piątego dnia projektu przyszedł czas na kolejną dawkę sportu: podzieleni na grupy międzynarodowe uczniowie grali w siatkówkę. Drużyna, w której grał Olek pokonała przeciwników! Następnie przyszedł czas na kontynuację pracy nad magazynem i spotem video. Po lunchu odbyły się warsztaty z zarządzania stresem: każdy otrzymał rolę ( policjant, osoba niepełnosprawna, konsultant pogotowia itp.) i musiał wykonać zadania zdobywając ich potwierdzenie podpisami trenerów. Jeśli zabrzmiał gwizdek, należało opuścić salę i kolejka po podpis ustawiała się na nowo. Oj, był stres! Po krótkim feedbacku, zaprezentowano nam techniki relaksacyjne. Wszystko bardzo przydatne do radzenia sobie w stresujących sytuacjach! Pod koniec dnia – wieczór bułgarski, na którym dziewczyny ubrane w ludowe stroje zaprezentowały pieśni i tańce ludowe w naprawdę rewelacyjny sposób.

Szóstego dnia od rana miały miejsce przygotowywanie i prezentacja naszych magazynów o zdrowiu, a potem ćwiczenia relaksacyjne i opracowanie babcinych sposobów na różne dolegliwości zdrowotne. Niesamowite, ile wiedzą babcie z różnych krajów ❗
I wreszcie przygotowanie własnej piosenki z wylosowanego typu muzyki. Każdy zespół międzynarodowy zaśpiewał wybrany utwór muzyczny tak go zmieniając, aby pojawiało się słowo Erasmus. Było wesoło! Wieczór szósty należał do nas – Polaków.  wypadł wspaniale! Goście przywitani zostali chlebem i solą, poczęstowani polskimi specjałami: żurkiem, ogórkową, pomidorową, grochówką lub barszczem do wyboru. Basia przeprowadziła grę KAHOOT, która miała pokazać, jak dużo goście wiedzą o Polsce. Zwycięzcy otrzymali polską czekoladę Potem była zabawa prawda – fałsz, w której uczestnicy przechodzili na prawo lub lewo, w zależności od tego, czy zdanie uważali za zgodne, czy niezgodne z prawdą. Następnie Olek przedstawił prezentację o polskiej muzyce, a Oskar o najważniejszych zwrotach w j. polskim. Na koniec wszyscy próbowali powtórzyć polskie łamańce językowe! Było ciężko! Na polskim stole były w ofercie liczne przekąski: ptasie mleczko, kabanosy, precelki, koreczki serowe. Smakowało, za palce lizać! Zabawa zakończyła się wspólnym śpiewaniem “Sokołów” oraz “Jedzie pociąg…”. i przybrała formę dyskoteki.

Siódmego dnia od rana odbyła się wyprawa do Transylwanii – miejsca pochodzenia Drakuli. Mieliśmy okazję zrobić sobie spacer dokoła Jeziora Czerwonego otoczonego przepięknymi górami oraz zakupić pamiątki. Wieczorem swoje kraje zaprezentowali Niemcy – wolonariusze oraz Rumuni. Wieczór zakończyły wspólne zabawy integracyjne.

Projekt Erasmus + miał wiele zalet: uczniowie mówili cały czas w języku angielskim, nawiązali mnóstwo przyjaźni, zwiedzili miejsca, do których na ogół się nie zagląda i które rzadko są odwiedzane przez Polaków. Niesamowite zimowe widoki, wspaniali ludzie, dobre jedzenie, nauka przez nieustanną zabawę – czy może być coś bardziej ekscytującego i zapadającego w pamięć do końca życia?

  • All

/D. Kuźniewska/