Złote Szkoły NBP to ogólnopolski program popularyzujący wiedzę ekonomiczną w środowiskach szkolnych. Ideą programu jest przygotowanie młodzieży do bezpiecznego i swobodnego poruszania się w świecie finansów. Program aktywizuje nauczycieli i uczniów do podejmowania zespołowych inicjatyw na rzecz swojej szkoły i najbliższego otoczenia przybliżających zagadnienia ekonomiczne w nowatorski i przystępny sposób. Zespoły nazwane Drużynami Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej ubiegają się o tytuł „Złotej Szkoły NBP”, wykonując określone w programie zadania. Spośród wszystkich szkół z tytułem „Złota Szkoła NBP” są wybierane i nagradzane te, które będą autorami najlepiej zrealizowanych zadań.
Złota szkoła NBP III edycja 2022/2023
Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej
Koordynator projektu : Monika Pawlicka-Mądry
Opiekun : Marta Chojnacka
Lekcja z ekonomią: Pieniądz i jego wartość oraz rola jaką pełni bank centralny w ochronie tej wartości
Podstawowym tematem omawianym w ramach Lekcji z ekonomią był „Pieniądz i jego wartość oraz rola jaką pełni bank centralny w ochronie tej wartości”. Pierwsza lekcja odbyła się 02 marca br. i były to wspólne zajęcia skierowane do trzeciej klasy technikum informatycznego oraz trzeciej klasy liceum o profilu policyjnym. W ramach zajęć młodzież omówiła co to jest pieniądz, skąd się bierze jego wartość oraz jaką rolę pełni bank centralny. Na bazie przeprowadzonych zajęć młodzież wpadła na pomysł nakręcenia filmu krótkometrażowego. Klasa policyjna, informatycy i Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej stworzyła własne mini dzieło filmowe. Przygotowany film zaprezentowano podczas kolejnego bloku zajęć Lekcji z ekonomią, które odbyły się 17 marca br. i były prowadzone przez Panią Magdalenę Kapitaniak. Zajęcia skierowane były tym razem do uczniów technikum żywienia i usług gastronomicznych. Uczniowie obejrzeli film “Napad na bank”, a następnie otrzymali worki z pieniędzmi i monetami. Ich zadaniem było sprawdzenie czy są one prawdziwe czy są to falsyfikaty. Następnie prowadzący zaprezentował uczniom prezentację dotyczącą sposobu zabezpieczania pieniędzy oraz omówił jakie są konsekwencje prawne wprowadzania podrobionych pieniędzy na rynek. Uczniowie biorący udział w zajęciach otrzymali też wyjątkowe zadanie. Gastronomicy mieli przygotować w grupach pomysł na ciastka lub ciasto w kształcie banknotu lub monety. Spośród przygotowanych projektów wybrano jeden, który został zrealizowany podczas kolejnej lekcji tym razem w pracowni gastronomicznej. Uczniowie przygotowali tort, a do jego konsumpcji zostali zaproszeni uczestnicy projektu filmowego.
Warsztat uczniowski : #Misja Skarb_Hipolita
09 marca 2023 roku
Warsztat pod hasłem Misja Skarb_Hipolita został przeprowadzony przez Drużynę Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej w dniu 09 marca br. dla uczniów dwóch klas pierwszych : technikum logistycznego i technikum usług gastronomicznych i żywienia. Warsztat rozpoczął się od przywitania uczniów przez koordynatora projektu, który krótko przedstawił informację na temat projektu Złota Szkoła NBP. Dalej głos zabrała przedstawicielka Drużyny Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej, która przedstawiła uczestnikom prezentację pokazującą podstawową wiedzę na temat banku centralnego oraz pieniądza. Po zakończonej prezentacji Drużyna Ambasadorów podzieliła uczniów biorących udział w warsztacie na 6 grup. Prowadzący wręczyli każdej grupie specjalne słoiczki z napisem NBP. Zadaniem, każdej z grup było zdobycie jak największego skarbu w postaci złotych monet czekoladowych. Na uczestników czekały cztery zadania, które umożliwiały im zdobycie monet : gra planszowa, zadanie matematyczne z kodem do sejfu, fotoramka i 10 pytań o bank centralny. Grupa, która uzyskała najwięcej złotych monet zrealizowała #Misję Skarb_Hipolita i otrzymała drobne nagrody. Na zakończenie uczniowie podsumowali przeprowadzony warsztat.
Debata szkolna „ Czy bank centralny jest potrzebny?”
16 marca 2023 roku
W ramach projektu przeprowadzono dwie mini debat klasowe i jedną wspólną debatę szkolną Mini debaty odbyły się w formie debaty panelowej, w których wzięli udział zaproszeni goście ( stacjonarnie i online ) oraz łącznie 4 klasy technikum. W mini debatach eksperci wraz z koordynatorem projektu wprowadzali młodzież w świat banku centralnego, prowadząc rozmowę na temat historii banku centralny, jego roli we współczesnym świecie i gospodarce. Podczas debat młodzież mogła zadawać pytania. Mini debaty były wprowadzeniem do debaty szkolnej, która odbyła się 16 marca 2023 roku. Zgodnie z pomysłem Drużyny Ambasadorów stworzono projekt specjalnej monety, która została wydrukowana na szkolnej drukarce 3 D. Monety były nagrodą dla najlepszych mówców, którzy wykazali się kreatywnością i umiejętnością wypowiedzi. Do udziału w debacie zaproszono uczniów z 6 klas. W sumie w debacie wzięło udział prawie 100 osób. Zaproszona młodzież została podzielona na dwie grupy. Pierwszą tworzyli ekonomiści z hotelarzami oraz gastronomikami, drugą zaś logistycy i uczniowie klas policyjnych. Debata miała formę debaty ZA I PRZECIW na temat : Czy bank centralny jest potrzebny ? Pierwsza grupa miała za zadanie przekonać drugą grupę oraz zaproszonych na spotkanie gości, że bank centralny pełni bardzo ważną funkcję i jest niezbędny w dzisiejszej gospodarce i świecie finansów. Druga grupa zaś miała przedstawić argumenty podważające zasadność i cel funkcjonowania banku centralnego we współczesnym świecie. Uczniowie przygotowali argumenty a następnie mieli zadanie je zaprezentować. Debatę uczniowską zakończyła wypowiedź ekspertów oraz wręczenie specjalnych monet NBP CKZIU.
Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej

Lekcja Ekonomii : Moje osobiste finanse
11 marca 2022 roku
Warsztaty szkole : “Pieniądz i jego bezpieczeństwo”
14 marca 2022 roku
Debata szkolna :”Czy nasze pieniądze są bezpieczne ?”
17 marca 2022 roku