Złote Szkoły NBP to ogólnopolski program popularyzujący wiedzę ekonomiczną w środowiskach szkolnych. Ideą programu jest przygotowanie młodzieży do bezpiecznego i swobodnego poruszania się w świecie finansów. Program aktywizuje nauczycieli i uczniów do podejmowania zespołowych inicjatyw na rzecz swojej szkoły i najbliższego otoczenia przybliżających zagadnienia ekonomiczne w nowatorski i przystępny sposób. Zespoły nazwane Drużynami Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej ubiegają się o tytuł „Złotej Szkoły NBP”, wykonując określone w programie zadania. Spośród wszystkich szkół z tytułem „Złota Szkoła NBP” są wybierane i nagradzane te, które będą autorami najlepiej zrealizowanych zadań

Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej

Koordynator projektu : Monika Pawlicka-Mądry
Opiekun : Marta Chojnacka
Opiekun : Joanna Wojciechowska-Kurka

 

Lekcja Ekonomii : Moje osobiste finanse

11 marca 2022 roku

W lekcji Ekonomii wzięli udział uczniowie klasy pierwszej technikum logistycznego oraz klasy pierwszej technikum żywienia i usług gastronomicznych. Uczniowie rozpoczęli swoją pracę od uzupełnienia informacji na padlecie “Skąd biorą pieniądze na własne wydatki i w jakiej w kwocie?”. Następni zostali podzieleni na 3 grupy, w których wykonywali poszczególne zadania. Pierwszym zadaniem była tematyczna gra TABU związana z pieniędzmi , ich bezpieczeństwem oraz planowania własnych wydatków. Kolejnym krokiem było stworzenie zestawienia dochodów i wydatków jakie mają w trakcie miesiąca. Podczas burzy mózgów uczniowie podali pomysły jak zrobić żeby pokryć wszystkie wydatki posiadanymi i ograniczonymi dochodami. Ostatnim zadaniem w trakcie pierwszych zajęć było na podstawie otrzymanego przepisu na muffinki sprawdzić ile będzie kosztowało zakupienie niezbędnych artykułów do upieczenia jednej porcji. Uczniowie wraz z opiekunem poszli więc do pobliskiego sklepu celem pozyskania informacji na temat cen. Uczniowie wybrali najkorzystniejszą ofertę cenową artykułów spośród wszystkich zebranych. Zgodnie z przygotowanym planem finansowym dokonali zakupu składników i wraz z uczniami z klasy gastronomicznej upiekli muffinki. Przygotowane mufinki zostały sprzedane podczas przerw uczniom naszej szkoły. Uzyskane w ten sposób dochody pokryły wcześniejsze wydatki a nadwyżka została wpłacona na zbiórkę prowadzoną na pomoc uchodźcom z Ukrainy. Podsumowanie Lekcji Ekonomii było przygotowanie tik-toka na temat pieniądza. Krótki filmik pokazujący różne formy pieniądza z przejściem przez jego historię obejrzało na szkolnym profilu prawie 10 000 osób.
Filmik tik-tok ==> tutaj

 

Warsztaty szkole : “Pieniądz i jego bezpieczeństwo”

14 marca 2022 roku

Warsztaty przygotowali i przeprowadzili uczniowie klasy 3 TEK, którzy na potrzeby projektu byli Drużyną Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej. W warsztatach wzięła udział klasa pierwsza technikum ekonomicznego. Warsztaty rozpoczął Maciej Waligóra, który zaprezentował prezentację na temat kont bankowych, ich rodzaju oraz sposobów płatności. Następnie uczestnicy warsztatów zostali podzieleni na cztery grupy, które po kolei miały do wykonania określone zadania takie jak quiz kahoot na temat banków, krzyżówka czy też szyfrowanie hasła.  Uczniowie poznali zasady budowania bezpiecznych haseł, dyskutowali na temat form płatności oraz poznali metody jak rozpoznać fałszywy banknot. Dodatkowo uczniowie rozwiązywali matematyczne zagadki związane z pieniędzmi.

 

Debata szkolna :”Czy nasze pieniądze są bezpieczne ?”

17 marca 2022 roku

Debata szkolna odbyła się na świetlicy oraz wirtualnie na naszym fb szkolnym. W debacie wzięli udział : Skarbnik Powiatu, a jednocześnie były dyrektor oddziału jednego z największych banków w Polsce Pan Paweł Tomczak, przedstawiciele policji : sierżant sztabowy Anna Misterska, starsza sierżant Alicja Marcinkowska , nauczyciel Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Środzie Pani Magdalena Szymurska.
Debatę prowadziła koordynatorka projektu Pani Monika Pawlicka – Mądry oraz uczestnik projektu Maciej Waligóra.
W trakcie debaty poruszono tematy związane z bezpieczeństwem pieniędzy w banku, czy warto zakładać konto bankowe czy może lepiej przechowywać pieniądze w tzw. skarpecie.Eksperci poruszyli kwestie związane z różnymi sposobami jakie wykorzystują złodzieje, aby oszukać osoby korzystające z bankowości: z wykorzystaniem płatności BLIKiem, podawanie się za pracowników policji. Przedstawiono jak można się bronić przed tego typu zagrożeniami i na co należy zwracać uwagę. Poruszono temat bezpiecznego korzystania z bankowości mobilnej. Podsumowaniem debaty były pytania uczniów.
Przeprowadzona debata trwała ponad 40 minut. Na facebooku szkolnym debata ma ponad 2 tysiące wyświetleń.