Edukacja globalna 2018

W ramach Tygodnia Edukacji Globalnej (19 -25 listopada) uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w wielu wydarzeniach:

1. Przeglądzie Filmów Odpowiedzialnych zorganizowany w kinie Baszta (uczniowie klasy 1TLa, 2TI i 3TE). Obejrzeliśmy cykl krótkometrażowych filmów ilustrujących 17 celów zrównoważonego rozwoju. Nasi uczniowie wykazali się dużym zainteresowaniem i aktywnością i to oni otrzymali vouchery do kina za trafne odpowiedzi w konkursowych zmaganiach.

2. Uczennice klasy 4TG czytały w oryginale fragmenty powieści Lwa Tołstoja „Anna Karenina”. Kolejnym etapem była pogadanka na temat szczęścia, postępowania etycznego oraz miłości w literaturze.

3. Uczniowie klas: 4TG, 3TLE, 1TEB przystąpiły do projektu, w którym przez 7 dni pisali, jakie produkty konsumowali, skąd ta żywność pochodziła lub gdzie była produkowana. Informacje te młodzież czerpała ze znaków towarowych umieszczonych na opakowaniach oraz danych otrzymanych podczas zakupów. Zebrane informacje 5-osobowe zespoły nanosiły na mapę świata. Celem tego zadania było usystematyzowanie i poszerzenie wiedzy na temat pochodzenia produktów, uprawy i hodowli oraz kształtowanie wiadomości na temat ludzi z całego świata wytwarzających naszą żywność.

4. Klasa 2 TL brała udział w grze miejskiej. Uczniowie zostali podzieleni na 4 grupy i w nich realizowali zadania związane z miastem i jego historią. Polecenia w zadaniach były w języku angielskim i także odpowiedzi należało podać w tym języku. Wszystkie grupy doskonale poradziły sobie z poleceniami.

5. Kończący się Tydzień Globalnej Edukacji był okazją dla klasy 2B (grupy kucharzy) i klasy 3TEL (grupa ekonomistów) do spotkania z kuchnią włoską. Uczniowie przygotowali pyszną pizzę. Nawet zajęcia z rachunkowości mogą być ciekawe i smaczne. Inni uczniowie przygotowali dania kuchni tajskiej i włoskie spaghetti. Klasa 1TIG na zimne wieczory zaproponowała zupę cebulową z kuchni francuskiej, ostrą zupę z kuchni meksykańskiej i pomidorową w nieco innym wydaniu.

6. “Świat się zmienia-a co z nami?”

Uczniowie klasy 2TEK wzięli udział w warsztatach związanych z edukacją globalną – migracje, konflikty i pokój, stosunki międzykulturowe, prawa człowieka, działania antydyskryminacyjne. Rozmawiali z zaproszonymi gośćmi: Brazylijką z polskimi korzeniami, Maurytyjką, osobą niepełnosprawną na wózku, osobą transgenderową, Ukrainką z korzeniami arabskimi, Portugalczykiem i protestanckim księdzem. Projekt realizowało poznańskie Stowarzyszenie Jeden Świat.

7. Parzyliśmy i piliśmy kawę z różnych stron świata.

8. Logistycy z klas: 4TL, 3TL i 3TLE wzięli udział w logmeetingu – LOGISTYKA NA FALI w Wyższej Szkole Logistyki. Gościem specjalnym był kpt. Krzysztof Baranowski, najsłynniejszy polski żeglarz, który dwukrotnie, samotnie opłynął kulę ziemską. Pan kapitan w bardzo barwny sposób opowiadał o tym jak został żeglarzem. Zwrócił uwagę na jachtową etykietę i dress code. Mówił o tym, w jaki sposób kształtują się relacje pomiędzy członkami załogi podczas wielomiesięcznych rejsów. Zauważył, że uczucia na morzu bardzo się intensyfikują, tzn.: jeśli przed rejsem kogoś się lubiło to w czasie rejsu można go pokochać, ale jeśli kogoś się nie lubiło to można go znienawidzić. Zaznaczył też, że najważniejsze w życiu są pasja i cele oraz determinacja w dążeniu do nich. Z opowieści pana kapitana płynie wniosek: NIE MA RZECZY NIEMOŻLIWYCH.

9. Uczniowie klasy 4TL odbyli cykl lekcji zawodowych w Miejskim Przedsiębiorstwie Energetyki Cieplnej Wodociągów i Kanalizacji w Środzie Wlkp. w Oczyszczalni ścieków w Chwałkowie oraz w Stacji Uzdatniania Wody.

10. Uczniowie klasy 2TL odwiedzili Centrum Techniki Magazynowej PROMAG S. A. w Poznaniu. Na terenie CTM umieszczona jest ekspozycja MAGAZYN PRZYSZŁOŚCI. Prezentuje ona najnowocześniejsze rozwiązania z zakresu magazynowania. Podczas spotkania uczniowie mogli zobaczyć wózki autonomiczne w pracy, skompletować zamówienie za pomocą rękawic ze skanerem, zobaczyć automatyczne systemy składowania, kompletacji i transportu wewnętrznego. PROMAG jest firmą, która wśród swoich działań na rzecz odpowiedzialności społecznej wymienia priorytety: Dbamy o środowisko naturalne, Pomagamy potrzebującym, Inwestujemy w przyszłe pokolenia, Dbamy o naszych pracowników.

11. Na zajęciach z magazynów dystrybucyjnych uczniowie z klasy 1TLA rozegrali pokera kryterialnego “Odpowiedzialne zakupy”. Gra polegała na ustaleniu hierarchii cech świadczących o tym czy zakupy można nazwać etycznymi i ekologicznymi. Każdy 4-osobowy zespół otrzymał planszę podzieloną na 3 strefy oraz 27 kart. Na każdej karcie zawarta była jedna opinia wyrażająca stosunek gracza do odpowiedzialnych zakupów. Gracze mogli samodzielnie decydować, jakimi przesłankami kierują się podczas robienia zakupów, dyskutować ze współzawodnikami i przekonywać ich do swoich racji. Efektem końcowym była plansza z ułożonymi kartami odzwierciedlającymi pogląd grupy na cechy decydujące o etyczności i ekologiczności zakupów, a podsumowaniem całej rozgrywki była zbiorcza plansza, na której zaznaczono odpowiedzi poszczególnych zespołów.

12. Uczniowie klas 2TL i 2TEL (podobnie, jak wcześniej ich koledzy z kl. 4TL) przyjrzeli się pracy nowoczesnego zakładu gospodarowania odpadami, który funkcjonuje w Witaszyczkach k/Jarocina. Najnowocześniejszy w Polsce i jeden z najnowocześniejszych w Europie zakład powołany został do życia na bazie porozumienia 17 wielkopolskich samorządów. Przedsiębiorstwem zarządza Zakład Gospodarki Odpadami sp. z o.o. w Jarocinie, który nie bez przyczyny szczyci się mianem ekologicznego lidera regionu. Zakład w Witaszyczkach przetwarza rocznie ok. 60 tys. ton odpadów, obsługując 17 wielkopolskich gmin, czyli 240 tysięcy osób.

13. Uczennice klasy 4TG miały okazję obejrzeć film “The age of stupid” w oryginalnej wersji językowej. Jest to opowieść o naszych czasach, ale z perspektywy osoby żyjącej w przyszłości – w roku 2055 r. Film jest więc zbiorem reportaży i dokumentów poruszających problemy dzisiejszego świata takie jak: ubóstwo i konsumeryzm, globalne ocieplenie, nadużywanie transportu lotniczego i drogowego, marnowanie energii, niezrozumienie dla nowych, odnawialnych jej źródeł. “Wiek głupoty” ma ogromną wartość edukacyjną, porusza szczerymi wypowiedziami i obrazami, dlatego po seansie, na lekcji, został omówiony i skomentowany. Podsumowując, Tydzień Edukacji Globalnej jest doskonałą okazją do zwrócenia uwagi na sprawy i problemy globalne. Dziękuję za aktywny udział w tej akcji.

GALERIA