Hipolit z Silsem na Cyprze!!! Projekt Erasmus+ ‘Human Rights’ zakończony!

W dniach 15-24 stycznia 2020 grupa uczniów z naszej szkoły wzięła udział w kolejnym projekcie Erasmus+, który miał miejsce na Cyprze. Tematem przewodnim kolejnego projektu, w którym wzięła udział nasza szkoła, były prawa człowieka oraz Unia Europejska. Tym razem w projekcie wzięli udział: Marta Mikołajczak z klasy 4Tg, Szymon Wawrzyniak i Maciej Łopatka z klasy 4Ti, Jacek Woźny z klasy 3Tg z opiekunem, nauczycielem języka angielskiego, Beatą Gościniak.

Pierwszy dzień projektu upłynął na różnorodnych grach pomagających młodzieży z 12 różnych państw ( Włochy, Ukraina, Czechy, Turcja, Niemcy, Armenia, Gruzja, Niemcy, Maroko, Grecja, Portugalia) poznać się oraz zintegrować. Odbyła się również gra miejska, podczas której uczniowie mogli poznać wiele ciekawych miejsc w malowniczej miejscowości Ajia Napa. Uczestnicy zostali również poinformowani o zasadach zdobycia ważnego certyfikatu po zakończeniu projektu, którym jest YOUTHPASS. Certyfikat ten przedstawia i poświadcza umiejętności oraz rezultaty osiągnięte w procesie uczenia się pozaformalnego i nieformalnego w trakcie projektu. Poprzez Youthpass Komisja Europejska gwarantuje, że uczestnictwo w Programie zostanie uznane za doświadczenie edukacyjne oraz za okres kształcenia pozaformalnego i kształcenia nieformalnego. Dokument ten może być bardzo przydatny w dalszym rozwoju osobistym, kształceniu i pracy zawodowej uczestnika.

Drugi dzień projektu, to praca nad budowaniem zespołów, dalsza integracja, warsztaty podczas których omawiane były problemy z jakimi borykają się różne społeczeństwa oraz zasady demokratycznego modelu Unii Europejskiej. Zostały również stworzone grupy międzynarodowe, które zaczęły pracę nad projektem magazynu oraz filmu, których tematyka była związana z prawami człowieka oraz Unią Europejską. Tego wieczoru jak i każdego następnego miała również miejsce ‘Cultural night’, podczas której uczestnicy projektu i wybranego kraju opowiadali o swojej kulturze, zwyczajach, zapraszali na poczęstunek, prezentowali stroje i tańce narodowe oraz zachęcali do wspólnej zabawy.

Trzeciego dnia podczas warsztatów porównywaliśmy państwa z Unii Europejskiej oraz te poza nią. Uczniowie mieli również za zadanie stworzyć państwo od podstaw, wybrać rządzącego, nazwę państwa, ministerstwa, konstytucję, godło, flagę, walutę, przemysł i wiele innych. Następne warsztaty dotyczyły rynku pracy w naszych państwach. Wieczór zakończył kolejny ‘cultural night’ pełen tańców i dobrej zabawy.

Czwarty dzień to gra miejska, której zadaniem było porozmawiać z mieszkańcami miasta na wybrane tematy. W międzyczasie skorzystaliśmy z chwili wolnego i spędziliśmy trochę czasu na przepięknej plaży w Ajia Napa. Następnie wszyscy uczestnicy projektu brali udział w odgrywaniu scen, których zadaniem było przedstawienie wybranych problemów społecznych w naszych państwach. Wolne chwile spędzaliśmy nad dopracowywaniem magazynu oraz filmu. To wszystko w grupach międzynarodowych i nieustannym kontakcie z językiem angielskim.

Piątego dnia uczniowie pracowali nad projektem, który dzielił grupy na kilka obozów, a ich zadaniem było zdecydowanie czy w wymyślonej miejscowości ma powstać elektrownia jądrowa. Każda grupa miała inny cel, dlatego podczas tego zadania niezbędne były liczne negocjacje z inwestorami, mieszkańcami, liberałami, konserwatystami czy obozem stojącym za ochroną środowiska. Kolejnym zadaniem było szacowanie kosztów życia w naszych państwach, mieliśmy okazję porównać ceny życia przeciętnego człowieka w każdym z państw biorących udział w projekcie.
Kolejne dni, to kolejne ambitne warsztaty kształtujące wiele umiejętności wśród uczestników. Między innymi było to tworzenie piosenki, której tekst miał zawierać treści o prawach człowieka, do tego każda grupa miała inny rodzaj muzyki, pod który ostatecznie miała wykonać przygotowany utwór.
Ostatni dzień projektu, to gra miejska w przepięknej nadmorskiej miejscowości Limassol. Tu zadaniem uczestników było znalezienie rozmaitych punktów na mapie tego pięknego miasteczka oraz wykonaniu zadań po dotarciu do wyznaczonych celów. Uczniowie mieli również okazję do kąpieli w morzu, z czego kilku z chęcią skorzystało.

Podsumowując, projekt Erasmus+ był dla naszych uczniów niesamowitą okazją do zdobycia nowych umiejętności, stawienia czoła wielu wyzwaniom, pokonania różnych barier, a przede wszystkim tej językowej. Czas spędzony na Cyprze to nie tylko nauka, ale również możliwość poznania wielu wspaniałych osób, z którymi udało się nawiązać przyjaźnie, prawdopodobnie na wiele następnych lat…

/B. Gościniak/